NAŠE ŠKOLA je střední proud mezi dvěma směry, které tu v našem školství převládají. Ani klasická, ani alternativní. Z obou směrů jsme si vzali to, co je podle nás funkční a prospěšné pro děti nejen nyní, ale po dobu celého jejich života a toho se snažíme držet. Z klasického směru je to samotné učení, jako takové. Je dobré, když si  děti zvyknou, že ve škole se učí, proto tu jsou (a ne pro volnočasové aktivity, kdy záleží na nich, jestli se jim chce učit, nebo ne). Tím se učí nejenom UČIT  SE, ale učí se ZODPOVĚDNOSTI k sobě a i k druhým. Z alternativních směrů je to především neznámkování, partnerský přístup a pohyb, a to co nejvíce, jak jen to možnosti výuky dovolí. V praxi to znamená, že se v lavicích sedí jen po nejnutnější čas, při psaní písanek, pracovních sešitů a tam, kde je potřeba použít správně písmo. Jinak se učí na koberci, v pohybu při výukových aktivitách, v arboretu, v přírodě.

V práci školy to znamená budování bezpečného prostředí, kde lidé mohou svobodně přemýšlet, bádat a dovolit si dělat chyby. Základem je činnost, která dává smysl sama o sobě a není podmíněna odměnou ani trestem – známkováním.

KONCEPCE ŠKOLY VE ZKRATCE: učíme se a tím se učíme i zodpovědnosti, spolupracujeme a jsme partneři (bez známkování, soutěžení a srovnávání).

ZÁKLADNÍ PRINCIPY ŠKOLY (směrem k dětem i rodičům): otevřená OBOUSTRANNĚ respektující komunikace – partnerský přístup – důvěra.

Pokud děti porušují pravidla oboustranného respektu a pravidla třídy, která si sama vytvořily, hledáme vhodná pedagogická opatření směřující je přemýšlet o svém chování a jednání a nést citelně jeho důsledky, konfrontovat se s tím.

Škola vznikla jako komunitní projekt a funguje jen díky její podpoře. Zároveň však nese plnou zodpovědnost za svou činnost, proto bylo nutné si jasně stanovit své HRANICE: rodiče/ komunita mohou do školy přicházet s konstruktivními návrhy, nemohou však zasahovat do pedagogického procesu.

V současnosti se škola chystá na stěhování do větších prostor, objektu bývalé mateřské školy se zahradou v místní části Olešná. Díky tomu se nám podařilo navýšit kapacitu školy, můžeme přijmout více prvňáčku i přestupové děti z vyšších ročníků. Od září 2025 otevíráme také druhý stupeň, začínáme 6. ročníkem.

Základní škola Spolu je škola akreditovaná MŠMT. Právní forma školy je školská právnická osoba zřízená dle školského zákona (č. 561/2004 Sb.). Škola je od 1. 9. 2020 zapsána v rejstříku škol a školských zařízení. Zřizovatelem školy je Spolek Jinak.