„Lidé mají se učiti, pokud možno, ne nabývati rozumu z knih, nýbrž z nebe, země, dubů a buků, tj. znáti a
zkoumati věci samy a ne pouze cizí pozorování a doklady o věcech.“
J. A. Komenský
Spolu objevujeme. Spolu tvoříme. Spolu rosteme.
Jsme malá soukromá škola rodinného typu. Máme cíleně malý počet dětí ve třídě, propojujeme ročníky, spolupracujeme a učíme badatelsky a tvořivě. Jde nám o kvalitní vzdělání v laskavém prostředí.
Badatelská a tvořivá výuka
Naše vyučování je pestré, názorné, 3D a v pohybu. Učíme zážitkově, ve výuce zapojujeme co nejvíce smyslů, sami přicházíme věcem na kloub. Poznatky propojujeme s praxí a zasazujeme je do širších vztahů. Přemýšlíme kriticky o skutečnostech, které k nám přicházejí. Učíme se pracovat samostatně, ve dvojicích i skupinkách, učíme se spolupracovat a pomáhat si.
Ve výuce využíváme tyto metody
Sfumato – splývavé čtení umožňuje dětem naučit se číst v klidu vlastním tempem. Čtení je propojeno s vázaným písmem.
Hejného matematika (1. – 5. roč.), matematika konstruktivisticky (od 6. roč.) – učí děti logickému myšlení, řešení neobvyklých situacích a objevování matematiky s radostí.
Zážitková pedagogika využívá pro učení prožitky namísto pouhého shromažďování informací.
Badatelsky orientované vyučování vzbuzuje v dětech touhu „přijít věcem na kloub“, což je základem bádání. Děti kladou otázky, formují hypotézy, plánují postup jejich ověřování, provádějí pokusy, vyhledávají a třídí informace, vyhodnocují výsledky a nakonec formují závěry, které prezentují.
Místně zakotvené učení využívá pro výuku reálné místní prostředí – přírodní, kulturní i historické.
Učení se venku je názorné, třírozměrné, pestré a v pohybu.
Kritické myšlení – děti se stávají samostatnými čtenáři a mysliteli, kteří se dokážou na věci dívat z různých úhlů pohledu, jsou zvídaví, pocítí vzrušivé nadšení pro věc a učí se vnímat, co je zodpovědnost za svět, ve kterém žijí.
Učíme se v reálném světe – jezdíme na výlety a exkurze. Pravidelně navštěvujeme Horáckou galerii a městskou knihovnu. Zároveň se snažíme dostat běžný život do školy – zveme lidi z různých oblastní, aby mohli s dětmi prakticky pohovořit o tom, co sami dělají.
Téma na rok – každý rok nás provází jedno společné téma, které je propojeno napříč všemi předměty. Umožňuje hlubší poznávání všeho, co s daným tématem souvisí. Minulý rok bylo společné téma Kontinenty světa. Letošní téma je Keltský rok.
Individuální přístup
Děti se učí v malých skupinkách, a každý vyučující se se všemi žáky dobře zná. Díky tomu můžeme uzpůsobovat tempo i metody výuky dle jejich potřeb. Umíme zrychlit i zpomalit.
Komunita a spolupráce
Principy naší školy jsou otevřená oboustranně respektující komunikace – partnerský přístup – důvěra (směrem k dětem i rodičům). Pořádáme akce společně pro všechny ročníky a také pro rodiče a s rodiči.
Hodnocení
Ve škole používáme formativní hodnocení, neznámkujeme. Snažíme se vyhnout učení na základě výkonu a srovnávání. Děti se často hodnotí sami a učí se sebereflexi. Naučené vědomosti se snaží prakticky prezentovat pomocí projektů před sebou navzájem i veřejností v podobě školních akademií. Hodnocení na vysvědčení je slovní.
Jsme zapojeni a pilotujeme
Pilotujeme Koumadla od Raff Discover. Koumadla jsou názorné mechanické pomůcky, díky kterým můžeme sami objevovat přírodní zákonitosti i matematické principy. Bára, lektorka Raff Discover, zhodnotila pilotní program takto: „Děti ze Školy Spolu v Novém Městě byly připravené na skupinovou spolupráci, zvídavé, samostatné. Mají dobře rozvinuté kompetence k učení, k řešení problémů a sociální kompetence.“
Jsme zapojeni v mezinárodním programu Globe, který je založen na badatelsky orientované výuce. Děti zkoumají přírodu a aktivně zlepšují životní prostředí v okolí své školy.

Škola v médiích
Škola Spolu v Olešné má i druhý stupeň. Žďárský deník – 19. 8. 2025
Porotci zírali. Novoměští školáci si poradili s nelehkou surovinou a zvítězili. IDNES – 28. 5. 2025
Právní forma základní školy je školská právnická osoba zřízená dle školského zákona (č. 561/2004 Sb.). Škola je od 1. 9. 2020 zapsána v rejstříku škol a školských zařízení. Zřizovatelem školy je Spolek Jinak.
