Spolu objevujeme. Spolu tvoříme. Spolu rosteme.


Jsme malá soukromá škola rodinného typu. Máme cíleně malý počet dětí ve třídě, propojujeme ročníky, spolupracujeme a učíme badatelsky a tvořivě. Jde nám o kvalitní vzdělání v laskavém prostředí.


Badatelská a tvořivá výuka

Naše vyučování je pestré, názorné, 3D a v pohybu. Učíme zážitkově, ve výuce zapojujeme co nejvíce smyslů, sami přicházíme věcem na kloub. Poznatky propojujeme s praxí a zasazujeme je do širších vztahů. Přemýšlíme kriticky o skutečnostech, které k nám přicházejí. Učíme se pracovat samostatně, ve dvojicích i skupinkách, učíme se spolupracovat a pomáhat si.

Ve výuce využíváme tyto metody

Sfumato – splývavé čtení umožňuje dětem naučit se číst v klidu vlastním tempem. Čtení je propojeno s vázaným písmem.

Hejného matematika (1. – 5. roč.), matematika konstruktivisticky (od 6. roč.) – učí děti logickému myšlení, řešení neobvyklých situacích a objevování matematiky s radostí. 

Zážitková pedagogika využívá pro učení prožitky namísto pouhého shromažďování informací.

Badatelsky orientované vyučování vzbuzuje v dětech touhu „přijít věcem na kloub“, což je základem bádání. Děti kladou otázky, formují hypotézy, plánují postup jejich ověřování, provádějí pokusy, vyhledávají a třídí informace, vyhodnocují výsledky a nakonec formují závěry, které prezentují.

Místně zakotvené učení využívá pro výuku reálné místní prostředí – přírodní, kulturní i historické.

Učení se venku je názorné, třírozměrné, pestré a v pohybu. 

Kritické myšlení – děti se stávají samostatnými čtenáři a mysliteli, kteří se dokážou na věci dívat z různých úhlů pohledu, jsou zvídaví, pocítí vzrušivé nadšení pro věc a učí se vnímat, co je zodpovědnost za svět, ve kterém žijí.

Učíme se v reálném světe – jezdíme na výlety a exkurze. Pravidelně navštěvujeme Horáckou galerii a městskou knihovnu. Zároveň se snažíme dostat běžný život do školy – zveme lidi z různých oblastní, aby mohli s dětmi prakticky pohovořit o tom, co sami dělají. 

Téma na rok – každý rok nás provází jedno společné téma, které je propojeno napříč všemi předměty. Umožňuje hlubší poznávání všeho, co s daným tématem souvisí. Minulý rok bylo společné téma Kontinenty světa. Letošní téma je Keltský rok. 


Individuální přístup

Děti se učí v malých skupinkách, a každý vyučující se se všemi žáky dobře zná. Díky tomu můžeme uzpůsobovat tempo i metody výuky dle jejich potřeb. Umíme zrychlit i zpomalit.


Komunita a spolupráce

Principy naší školy jsou otevřená oboustranně respektující komunikace – partnerský přístup – důvěra (směrem k dětem i rodičům). Pořádáme akce společně pro všechny ročníky a také pro rodiče a s rodiči.


Hodnocení

Ve škole používáme formativní hodnocení, neznámkujeme. Snažíme se vyhnout učení na základě výkonu a srovnávání. Děti se často hodnotí sami a učí se sebereflexi. Naučené vědomosti se snaží prakticky prezentovat pomocí projektů před sebou navzájem i veřejností v podobě školních akademií. Hodnocení na vysvědčení je slovní.


Jsme zapojeni a pilotujeme

Pilotujeme Koumadla od Raff Discover. Koumadla jsou názorné mechanické pomůcky, díky kterým můžeme sami objevovat přírodní zákonitosti i matematické principy. Bára, lektorka Raff Discover, zhodnotila pilotní program takto: „Děti ze Školy Spolu v Novém Městě byly připravené na skupinovou spolupráci, zvídavé, samostatné. Mají dobře rozvinuté kompetence k učení, k řešení problémů a sociální kompetence.“

Jsme zapojeni v mezinárodním programu Globe, který je založen na badatelsky orientované výuce. Děti zkoumají přírodu a aktivně zlepšují životní prostředí v okolí své školy.

Škola v médiích

Škola Spolu v Olešné má i druhý stupeň. Žďárský deník – 19. 8. 2025

Porotci zírali. Novoměští školáci si poradili s nelehkou surovinou a zvítězili. IDNES – 28. 5. 2025

V novoměstské Škole Spolu se neznámkuje, nesoutěží, a často se chodí ven. Český rozhlas Vysočina – 5. 12. 2023


Právní forma základní školy je školská právnická osoba zřízená dle školského zákona (č. 561/2004 Sb.). Škola je od 1. 9. 2020 zapsána v rejstříku škol a školských zařízení. Zřizovatelem školy je Spolek Jinak.